söndag, maj 21, 2006

Sicken munter personal

Aaaaaah söndag morgon...

Ingen vidare dag på jobbet igår. Resten av veckan har flutit på bra, men igår... usch. Fick "låna" en tjej från en annan butik eftersom vi är lite underbemannade. Tanken var att jag ska få ta över henne permanent som helgtjej om det funkar. Det gjorde det INTE. Hon kom en halvtimme försent och var extremt bakfull. Fick fräsa ifrån till henne flera gånger under dagen - hon satte sig på en pall mitt på butiksgolvet, hon var kort och otrevlig mot min heltidare G, hon stönade och stånkade och pustade över hur trött och bakis hon var, hon kallade en f d chef för bitch, hon glömde att skriva ner vad hon sålt...

Dessutom var hon riktigt oförskämd mot en kund som kom in med en ring som gått sönder. Hon talade om för kunden att hon minsann fick betala lagningen själv. När kunden opponerade sig vänder tjejen sig till mig och säger "ja DU kan väl hantera den här då!". Jag svarar kunden vänligt att jag redan är upptagen med en annan kund och att jag strax ska hjälpa henne. Tjejen fortsätter då dividera med kunden och fräser till slut "men stå inte här och argumentera med mig!" Jag avbryter henne direkt och ber kunden om ursäkt. Då stormar tjejen ut ur butiken och lämnar mig ensam med båda kunderna. Lysande. Efter en hel del Helena-diplomati fick jag båda nöjda... medan tjejen har kommit tillbaks och står och surar i dörröppningen. Efteråt talade jag naturligtvis om för henne att sånt beteende var totalt oacceptabelt i min butik, aldrig i livet att jag låter nån tala till kunderna på det viset!

Så nu måste jag tala om för Tara vad som hänt och att jag vägrar att ha en sån tjej i min personal. Kul. Förutom den här tjejen har alla i företaget som jag träffat hittills varit trevliga personer och duktiga säljare, så jag tänker inte bli sittandes med nån som henne.

Annars har veckan varit rätt schysst. En ny sväng till Lakeside med M, nu var det dags att köpa kläder åt honom för nya jobbet. Mer pussar och kramar och "vilka vackra ögon du har" och menande flin när han stod halvnaken (mums) i provhytterna. Hå hå ja ja. Han började jobbet i fredags men var lite desillusionerad efteråt... tyckte inte de hade gett honom nåt bra första intryck och butikschefen verkade inte veta hur man lär upp nån.

Tog mig i kragen i fredags och skickade ett mail som jag velat skriva länge men varit för feg. Och fick ett svar i lördags. Det är en lång historia... en kille som försvann ur mitt liv lite för fort... det är nåt som legat och gnagt i månader, men i och med svaret jag fick känner jag mig lite mer tillfreds iallafall. Livet går vidare.

Inga kommentarer: