onsdag, maj 03, 2006

Förstår att ni blir avundsjuka

Ibland när jag läser vad jag skrivit här så tycker jag det låter som att jag lever ett ganska spännande liv. Undrar hur det kommer sig? För att balansera det hela får ni här ett utdrag ur ”En helt vanlig ledig dag hos Helena”:

Vaknade redan vid sexsnåret eftersom jag övernattat på soffan av misstag. (Hädanefter ska jag spela in alla avsnitt av Lost så att jag inte missar nåt när jag somnar halvvägs igenom programmet.) Startade om datorn så att den skulle sluta brumma så högt. Surfade runt och läste bloggar. Hittade en del skoj. Skrev några kommentarer. Hämtade ett salladsblad åt Snoddas. Zappade alla TV-kanalerna. Kollade mailen. Tittade lite på TV. Hittade ett par nya bloggar. Gjorde några smörgåsar och åt upp dom. Ringde mamma. Försökte vika ihop en sån där kartong man köper på posten för att skicka grejer i. Gick inget vidare. Hämtade en bit broccoli åt Snoddas. Fick post. Övervägde en dusch men bestämde mig för att det kan vänta lite. Textade M. Han textade tillbaka. Drack lite läsk. Surfade lite till. Läste Aftonbladet och Expressen och Daily Mail online. Tittade lite mer på TV. Mamma ringde. Hämtade en gurkbit åt Snoddas. Diskade några tallrikar som stått i diskhon ett par dar. Värmde en microrätt (Sainsbury’s Cannelloni). Brände tungan på tidigarenämnda cannelloni. Studerade TV-guiden. Åt några chokladbitar från asken jag fick när jag slutade på jobbet. Spelade lite dataspel på nätet. Chattade på MSN en stund med nåt stöddigt klappträ som jag definitivt inte tänker träffa. M ringde och jag hjälpte honom förbereda några intervjufrågor. Låg och slöade en stund. Tittade lite på TV igen. M ringde igen och frågade lite mer. Ställde undan tallrikarna jag diskade tidigare. Uppbådade tillräckligt med energi för att dra igång en maskin med vittvätt. Belönade mig själv med att poppa lite micropopcorn. Spillde salt på soffbordet. Åt micropopcorn. Blev törstig. Fick lite ångest av att jag ätit upp alla popcornen. Kollade TV igen. Kom på att tvätten nog varit klar en bra stund.

12 spännande timmar... Det glamorösa livet i storstaden! Bäst jag ger mig där innan ni somnar allihop. Fast egentligen, om jag ska vara ärlig, så är såna här dagar inte så dumma...

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag vet inte hur spännande liv du lever. Men att bo i en storstad är inte nödvändigtvis samma sak som att leva ett spännade liv. Jag lever väldigt mycket Svensson-liv. Bara kanske lite mera resor och uteätande med familjen än om jag bott i Sverige. Därför bloggar jag väldigt sällan om mitt liv, ingen skulle vilja läsa. Men jag är nöjd med Svensson-liv i Madrid

Helena sa...

Javisst blir det vardagsliv oavsett var man bor... Grejen är väl den att man oftast bloggar om nåt som man tror är intressant att läsa om, inte "vanliga" dagar! Jag får ofta frågan av svenskar "men vad gör du när du är ledig?" Svaret blir "samma som jag gjorde hemma i Sverige - tvättar, städar, kollar TV, handlar mat, klipper gräset, surfar, pratar i telefon, läser... Man skulle ju vilja låtsas att det är konserter, partyn, dejter och pubar varenda kväll, men så är det ju inte i verkligheten :-)