fredag, januari 19, 2007

Mobbing eller rasism?

Stormen utomhus har bedarrat, men stormen inne i Big Brother-huset fortsätter... En häftig debatt om rasism har blossat upp här i England, och orsaken är händelserna de senaste dagarna i Celebrity Big Brother.

Jade Goody var med i vanliga Big Brother för några år sedan, och blev megakänd på kuppen... mest p g a sina otroligt korkade uttalanden. Bl a kläckte hon ur sig pärlor som:

"Pratar dom portugisiska i Portugal? Jag trodde Portugal var i Spanien..."
"Rio De Janeiro? Det är väl en fotbollsspelare?"
"Vad är sparris? Kan man odla det?"
"Jag hade min första födelsedag när jag var ett..."

Hon trodde också att The Daily Mail - en av de största dagstidningarna - var postverket, att iller var en sorts fågel och att Sherlock Holmes uppfann toaletten. Bland annat. Ni kan tänka er intelligensnivån på den här bruden.

Hon är nu kändis i England, har gett ut en fitnessvideo (efter att ha genomgått fettsugning!), en egen parfym, skriver krönikor i damtidningar osv osv, och har tjänat över 100 miljoner kronor. På att vara korkad.

Nu är hon tillbaka i kändisvarianten av BB. Släng då sedan in i samma hus två halvkända tjejer - en fd Fröken England och en fd popbandsmedlem - som inte har så mycket egen vilja utan gärna följer nån annan.

Till denna mix tillsätter vi Shilpa Shetty. Bollywoodstjärna av stora mått och idol för miljoner människor hemma i Indien. Vacker som en dag, ganska förnäm och van att bli avgudad. Men också värdig, intelligent och välutbildad.

Det har tagit en ände med förskräckelse. Kultur- och personlighetskrock utan dess like. Jade irriterar sig på Shilpas överlägsenhet och slänger ur sig mer korkade idiotier... kallar Shilpa för "the Indian" och "poppadom" och fräser åt henne att hon inte kan prata engelska och att hon borde "åka tillbaks till slummen". De andra två tjejerna fnissar med och tycker att det är jättekul. Shilpa har hela tiden behållt fattningen och inte svarat med samma mynt, förutom att hon anmärkte att Jade borde ta lektioner i uttal.

Shilpa talar flytande engelska som andraspråk, om än med en brytning. Jade kan inte tala sitt eget hemspråk och fattar förmodligen inte hälften av de svåra ord som Shilpa använder. Det är en klassfråga. Shilpa har klass. Jade har det INTE.

Jade har nu både i England och Indien anklagats för rasism, sponsorer har dragit sig ur programmet och parfymförsäljare har dragit in hennes parfym. I Indien bränner man dockor av TV-producenterna på bål för att deras hjältinna har hånats och utsatts för dessa rasistiska uttalanden. TV-stationen överöses av tiotusentals klagomål från allmänheten. Det har t o m varit uppe för debatt i parlamentet. Alla anser att Jades karriär är över så fort hon sätter foten utanför BB-huset... och samma för de andra två tjejerna som hänger på henne.

Men är det rasism - eller är det mobbing? Vad tycker ni? Jag anser att det handlar om en korkad, outbildad, oförskämd människa som aldrig fått en uppfostran och lärt sig vanligt hyfs. Men visst smyger sig rasismen och fördomarna in i hennes kommentarer. Otäckt. Och pinsamt.

Ikväll ska någon röstas ut... det ska bli intressant att se. Det står mellan Jade och Shilpa... gissa vem jag röstat på? Polisen har redan förberett ett "safe house" där Jade kan gömmas undan någon vecka tills den värsta folkstormen har gett sig.


Jade


Shilpa


Bilderna har jag norpat från Channel 4s hemsida

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, big brother i England verkar lite intressantare i England än i Sverige. Känns som om alla svenskar flyttar till London, jag känner en som bor där, och två som antagligen flyttar dit i höst.

Anonym sa...

Jag tycker varken att det är mobbning, rasism eller en klassfråga. Det är Shilpa som tycker och beter sig som att hon är bättre än alla andra tex hon lagar inte mat för att var snäll mot de andra utan hon lagar mat för att få den som hon vill när hon vill, trots att alla de andra bestämt att de skulle äta senare så lagade hon mat, nominerar Jack med orden pga att han inte är känd så därför borde han inte vara i det här huset. (Obs ingen ursäkt till Jades beteende men en förklaring)

På andra sidan har vi Jade som irriterade sig på att Shilpa var så bossig.

De sitter sedan fast i samma hus utan att kunna komma ifrån varandra. Självklart tar krutet eld. Jades outbildade utbrott var ingen vacker syn och inget jag stöder men det var väntat och channel 4 blev överlyckliga. Jade är på tok för korkad för att kunna vara kapable till diskriminering vare sig på rasist eller klass basis. Mobbning tror jag inte heller på för jag tror inte att hon skulle gjort samma sak mot Shilpa ute i verkligheten, det var mer baserat på frustration.

Tror inte heller på avundsjuksteorin som många presenterar, jag har svårt att tro att Jade är utseende fixerad, men sen så tycker jag faktiskt inte att Shilpa är snygg.

Jag röstade på Jade inte för att jag stöder henne (jag stöder inte heller Shilpa) utan mer för att jag tyckte synd om henne med allt det överdrivna hatet mot henne. Vad som vore intressant vore om de släppte alla video och ljud inspelningar sedan Jade kom in i huset då får vi se hur skyldiga channel 4s redigerare är för stormen i tekoppen.

Helena sa...

Jag kan hålla med om en del av det du säger. Visst var Shilpa lite väl fin i kanten i början, men hon har anpassat sig mycket bättre nu. Och det är klass. Jade skulle aldrig kunna göra detsamma, hon är som hon är och har inte tillräckligt med intelligens för att kunna ställa om efter situation/ person.

Och visst är det Channel 4 som pushar, det är ju toppen för deras tittarsiffror!

Men Jade är det inte synd om. Har man en taskig uppväxt så går det faktiskt att förändra situationen när man blir äldre - om man anstränger sig. Det är INTE okay att bete sig som hon gör och skylla på att "det är enda sättet jag kan gräla på".