torsdag, januari 25, 2007

An inch of snow

Tja, här kan ni se det MASSIVA snökaoset vi hade igår - presented by Helenas trädgård at dawn. Enligt media var det det iallafall. Snöstorm. Väderkaos. "Extrema väderförhållanden". Två centimeter snö och en plusgrad! England är komisk när det kommer snö. Engelsmännen vet inte vad de håller på med. De kan inte hantera det helt enkelt.

Tåget som jag igår morse klev på klockan 10.00 skulle ha avgått 8.44. När föraren ropade ut "vi ber om ursäkt för fördröjningen av Er resa... detta tåg är nu 1 timme och 19 minuter försenat!" började alla i vagnen garva godmodigt. Sen var det ett evigt ringande i mobilerna när de skulle tala om för alla andra att de var sena till jobbet.

En "vän" textade mig att det tagit honom 3 timmar att köra till jobbet som ligger 20 minuter bort eller så.

Min heltidare G ringde mig oroligt på morgonen och instruerade mig att jag "måste gå mycket försiktigt för det är väldigt halt!" "Umm jo men G jag är liksom ganska så VAN vid det..."

Alla tunnelbanelinjer hade kraftiga förseningar pga vädret. Ursäkta, men går dom inte UNDER jord för det mesta?

Alla chefer på mötet dök upp med halsdukar, vantar och stickade luvor nerdragna över öronen... och så lågskor som inte tål en regndroppe ens. En plusgrad. Det är inte ens minus. Själv drog jag på kängorna med rejäl sula, en höstjacka och en tunn halsduk... precis lagom. Försökte förklara att mössa tar jag aldrig på mig om det inte är minst 15 minusgrader... de stirrade oförstående på mig. Undrar vad de skulle tycka om långkalsonger, dunjackor och termobyxor? Men dom tyckte allihop att det var "terribly exciting" med så mycket (!) snö...

Förr om åren har jag varit med om att när det har kommit 2-3 centimeter snö har skolorna ställts in, folk stannat hemma från jobbet, affärerna stängt tidigare och tåg och tunnelbana slutat gå. Då brukar jag få frågan "får ni lika mycket snö i Sverige också?? Blir det lika illa som här?" Vad svarar man? "Ummm njae vi brukar ju liksom få lite MER snö än så ... vi tar oss till jobbet ändå... har det kommit mer än en halvmeter snö är det ju jobbigt att skotta fram bilen, men det går... snö är ingen ursäkt för att stanna hemma från jobbet... det är värre när det är mer än 20 minus för då fryser näshåren när man andas..." Då stirrar dom på en och ruskar på huvudet åt den exotiska vikingen (alternativt dåren) de har oturen att känna.


4 kommentarer:

isabell66 sa...

Här uppe har vi just nu -12 grader, igår var det -24, och här sitter jag och skakar på huvudet åt engelsmännen *fniss*

Bantartant sa...

Ja, vill man lamslå engelsmännen ska man skicka på dem en laddning snö.

Helena sa...

Jo det behövs inte mycket... en decimeter eller nåt tänker jag skulle räcka om ni planerar en vikinginvasion...

Svenny sa...

Fast det ar ju kallt i England pa ett annat satt. Jag har mossa fast det ar 8 grader varmt, det ar ju liksom bittert. Det kallaste jag nansin upplevt var Glasgow, 3 grader varmt i November. Give me -20 anyday. Tack.