onsdag, december 14, 2011

Ischoklad och freaky weather

Igår hade vi - under loppet av en enda dag - ösregn, hagelskurar, snöslask, solsken, översvämningsvarningar och åska. Slå det om ni kan! Idag har vi haft hagelskurar mer eller mindre hela dagen. Myspys.

I eftermiddags experimenterade jag lite med julgodis a la LCHF. Vore gott att ha nåt att snaska på när alla de andra mosar i sig choklad, efterrätter, frukt, kakor, nötter, dadlar, tårtor... Och då blev det en variant på ischoklad som blev otroligt god! Så jag kommer definitivt att göra en ny sats i nästa vecka. Satsen från idag verkar ha krympt avsevärt redan. Möss i kylskåpet? Hmm.

Så här gjorde jag:

100 gram mörk choklad (jag använde 74%)
ca 120 gram kokosfett

Bröt i bitar och smälte försiktigt i mikron och rörde om regelbundet. Hällde sedan i ca 1 dl kokosflingor, 1 dl hackade hasselnötter och en näve pinjenötter. Hällde upp i två iskubslådor (det blir ganska mycket!) och sedan fick de svalna i kylen. Nam nam.



Här kommer ytterligare en engelsk klassiker. Jem brukade sjunga den här för mig i falsett och jag tyckte han var tämligen knepig. Men så höll det ju inte länge heller, ha ha ha!


3 kommentarer:

sophie sa...

hur var hittar du kokosfett???? kramis!

Helena sa...

:) Jag köper ibland mitt från Holland & Barrett, det är ganska dyrt men jag brukar passa på när de t ex har "köp 1, få 1 till halva priset" eller liknande. Den här: http://www.hollandandbarrett.com/pages/product_detail.asp?pid=690&prodid=733&cid=182&sid=0

Brukar också köpa på eBay, sök på Coconut Oil. Mycket billigare märken där!

sophie sa...

Tack för info! kram