söndag, december 24, 2006

Happy Birthday to me!

Vaknade i morse och var ett helt år äldre. Håhåjaja. Fast jag har ju ett helt års respit innan jag fyller kärring nästa jul.

Att fylla år på julafton är lite udda. Folk tycker synd om en. Man får väääldigt mycket presenter eftersom alla tycker synd om en. Man får födelsedagspresenter som är inslagna i papper med tomtar och änglar och sånt. Man får födelsedagspresenter som också är julklappar. Man kan aldrig ha fest på sin egen födelsedag. Man är stenbock.

Själv tycker jag att det är toppen. Och dessutom får jag väl skylla mig själv eftersom jag tydligen skulle ha fötts runt Lucia, men i vanlig ordning inte hade så bråttom...

Idag blir det slappning hemma, med svensk julmiddag. (Julafton här är ju "dagen FÖRE jul"... Dumma engelsmän.) Men eftersom jag inte hade tid och energi att trängas på IKEA dagarna före jul har jag inte fått tag på allt jag behövde för en riktig svensk jul. Så jag kör internationellt - spansk tortillaomelett istället för Jansson. Italiensk anitpasti istället för rökt korv. Skotska rollmops istället för sill. Fransk fasanpaté istället för pastejer och syltor. Det låter inte så dumt, faktiskt... Rödbetssalladen fixar jag själv, det är inte så svårt. Fast det hade ju varit bättre om jag hade kommit ihåg att ta ut den färdiga julskinkan ur frysen igår kväll...

Imorrn är jag inbjuden på julmiddag till vänner i Essex... de har mer eller mindre öppet hus på jul, och det brukar vara allt möjligt roligt folk där. Men jag har inte bestämt mig än. Kanske stannar jag hemma och äter chokladpraliner hela dagen...

1 kommentar:

Anonym sa...

En god jul!

Jag hoppas du har förberett UK för min ankomst ;-)