lördag, december 09, 2006

Julpaniken...

...börjar dra igång. Fattar inte var alla människor får pengar ifrån, hur kan de spendera så himla mycket på julklappar? De kommer in i butiken och hostar upp ett par tusenlappar för ett smycke utan att blinka.

Det här var en ovanligt stressig dag. Normalt är vi tre som jobbar 9-6, 10-7 och 11-7. Nu skulle M börja 10 istället för 11, och så hade jag en extratjej (CH) 10-6. Men... CH frågade i veckan om hon kunde sluta 4 pga makens julfest på jobbet. Sure, det ska nog gå bra. Och så under natten får jag ett text av M att hon har spytt hela natten och kanske inte kan komma in...

Succé. Vi hördes imorse och hon var inte bättre, så det blev bara till att sälja mer än 150% mer än en vanlig lördag - med mindre personal än en vanlig lördag... Men vi fixade det!!

Själv gjorde jag 9-7 i ett sträck utan nån som helst rast. G fick också skippa lunchen. Vi galopperade över till Boots och köpte varsin smörgås som vi tryckte i oss bakom kassan. That's it. Stackars CH gjorde ju bara sin tredje dag hos oss och det måste ha varit lite småkörigt för henne. Jag har ju inte direkt haft tid att träna upp henne ordentligt. Våra displayer såg ut som Beirut, och vi fick slut på både kedjor och små bärnstenssmycken och en hel del annat. Själva kunde vi nätt och jämt ta oss tid till ett par toabesök under dagen. Man kan ju inte knipa hur länge som helst, och eftersom vi inte har nån toa i butiken måste vi springa upp till kundtoaletterna på övervåningen och köa tillsammans med alla kunder.

Men det gick. Det roligaste var när jag textade ägaren A med dagens siffror, och hon konstaterade att vi slagit butiken vid Oxford Street - där hon själv hade jobbat under dagen. Hi hi hi. Nu ska jag sova.

Inga kommentarer: