måndag, mars 19, 2007

Store visit

Nu har vi dammat och polerat och putsat och fejat! Imorgon och på onsdag har jag ägarna av smyckeskedjan i butiken för en "store visit" vilket innebär att de ska tillbringa två hela dagar i butiken och med mig för att diskutera hur saker och ting fungerar. Bland annat gå igenom vad vi har i lager, diskutera vinstpotentialen för butiken, gå igenom eventuella löneförhöjningar för min personal (som jag kämpar för), eventuella problem, underhållsbehov för affären typ uppfräschning av inredningen, samt göra min "appraisal" (utvecklingssamtal) så att jag kanske också kan få en liten löneförhöjning...

Ser fram emot det hela, men lite nervöst är det ju alltid. Jag har förberett mig noga, har massor med listor och papper som jag ska hala fram när de kommer.

Ett gott tecken är att de nämnde att de började med de butiker som behövde åtgärdas på något vis, för att jobba sig bakåt till de som är problemfria och sköts på rätt sätt. Och vi är en av de allra sista butikerna på turnén... :-)

Håll tummarna.

För övrigt så läste jag idag att Abercrombie & Fitch ska öppna en stor "flagship store" i England. De har anställt 500 pers som ska jobba i butiken. Urvalsprocess? De anställde 14 rekryterare som raggade personal på modellagenturer, pubar, universitet mm och valde ut de SNYGGASTE människorna och erbjöd dom jobb. Bara en handfull har tidigare erfarenhet av butiksarbete. De flesta är modellaspiranter, studenter eller sportmänniskor. A&E anser att extremt snygga människor passar deras image.

Här gick jag och inbillade mig att man ska anställa de som är mest kompetenta... A&Es attityd får mig att må illa. Vaddå diskrimininering? Tvi.

Inga kommentarer: