onsdag, mars 07, 2007

En utmaning!

Jag har blivit taggad av Vivi att anta följande utmaning!

REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.

Åååååååkej... då ska vi se...

1. När jag var liten var min största dröm i yrkesväg att bli delfintämjare. Alla andra ville bli sjuksköterskor, polismän, brandmän och sånt (förutom en tjej i klassen, kommer ihåg att hon ville bli lastbilschaffis!), men inte jag... Nädå, träna delfiner skulle jag göra! Gav väl upp tanken på det så småningom när jag insåg att det fanns typ 2 stycken såna jobb i hela Sverige. Fast visst tycker jag fortfarande att det skulle ha varit ett toppenjobb!

2. Jag AVSKYR kaffe. Kan inte dricka sörjan. Det smakar ju apa, helt enkelt! Har provat några gånger, och får väl i mig en tesked ungefär, under mycket grimaserande. Inte ens hot shots går ner. Inte ens vaniljkaffe med extra mjölk. Blä. Konstigt med tanke på att jag vuxit upp i skuggan av Löfbergs Lila-skrapan i Karlstad. Mamma tror fortfarande att jag ska börja gilla det när jag växer upp. Öööööh det är nog dags att ge upp den tanken, kanske... :-)

3. Jag har nog en lätt släng av OCD, Obsessive Compulsive Disorder... Kan vara oerhört pedantisk när det gäller konstiga småsaker som t ex vilken penna jag använder för att fylla i försäljningssiffrorna på jobbet. Skriver jag lite fel så måste det Tipp-Exas, kan inte bara stryka eller skriva över. Blir skitsur om nån i såna sammanhang har gjort "fel" enligt mig. Måste nudda tårna i golvet på ett särskilt sätt när jag lägger mig i sängen, annars blir det jättefel och jag kan inte slappna av. Sovrumsdörren måste stå på glänt så att katten kan komma in (har inte haft katt på 4 1/2 år, men ändå...) Måste kolla spisknappar och kontakter på ett särskilt vis innan jag går hemifrån på morgonen. Måste utföra andra små ritualer i den stilen i vissa situationer. Lite småknäpp kanske.

4. För några år sen var jag på "Interspecies Communication"-kurs med Samantha Khury, en av världens främsta "hästviskare". Så nu kan jag prata med djur. Har nog alltid kunnat det. Jag vet vad ni tror, men det fungerar faktiskt. Jag får inte så mycket bilder, utan mer intryck. Har de ont nånstans får jag ont på samma ställe, och jag kan känna deras sinnesstämning. Förutom det kan jag också känna spännningar och atmosfär i olika hus. Vissa kan jag knappt gå in i. Andra är fullkomligt trygga och positiva. Ni kan ju tänka er hur jag mådde när jag och Anna besökte ett gammalt koncentrationsläger under en resa i Polen. Fy f*n vad vidrigt det var. Fick ingen luft, höll nästan på att kvävas... och samtidigt hörde jag tusentals röster skrika inne i mitt huvud.

5. Jag har superdåliga knän. Ett arv från min käre far. Ledbanden är uttänjda. Brosket i knäna är mjukt och uppfransat. Ena knäskålen hoppar ur led vid valda tillfällen. Ibland räcker det med ett snedsteg (och inte av den romantiska sorten!) för att det ska hända. Ni som har fött barn kanske säger emot, men jag tror ärligt talat att den smärtan är värre än 10 förlossningar! Det svartnar för ögonen och jag skriker rakt ut och ramlar ihop i en hög. En gång fick jag putta tillbaks knäskålen själv, för den hoppade inte tillbaks som den skulle. Efter en sån omgång kan jag inte gå normalt på ungefär två veckor... Tror jag avstår från bergsbestigning även i framtiden.

6. När jag var tonåring lyckades jag få in ett HELT färskt päron i en vanlig sockerdricksflaska, utan nån som helst åverkan på vare sig päronet eller flaskan. Hur? Tja, sug på den tanken en stund så kanske du kommer på det...

Vem ska jag utmana? Vi kör några slumpmässiga personer med schyssta bloggar. Darling Pierre förstås, och Vanja. Sen kör vi Petra och nykomlingen Janette. Och så Louise och hennes syster Vickan. Om ni har tid och lust.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för utmaningen, men jag har redan gjort den. :)

Helena sa...

Oops, det missade jag! :-) V skriver så flitigt att det är svårt att hänga med...

Bantartant sa...

Alltid lika roligt med "kuliga" saker om folk. Alla har väl en släng av OCD, ett tag var jag tvungen att ha alla ikonerna för öppnade program på jobbdatorn i en viss ordning (öööh).

Anonym sa...

Ohhh Helena..... *vivi har ansiktet hon satter pa sig nar hon vill ha nagot* Har du lust att komma over pa middag nan gang och prata med ett av mina marsvin? Hon ar alltid sa nervos och spattig av sig och jag funderar over om hon ar lycklig eller om de andra tva mobbar henne... Vad sager du, middag i helgen? Helt serios alltsa.

Anonym sa...

är lite nyfiken på den där päronhistorien :)

Anonym sa...

Leopardia, Angaende paronhistorien, Think flower, think grow inside. Jag gjorde det aldrig sjalv, men forsokte. Jag lyckades inte pollinera (heter det sa?) blomman dock sa det blev inget for mig!

Helena sa...

Leopardia: Vivi är på rätt spår! Fast jag väntade tills päronträdet blommat ut och det var pyttesmå kart. Sen lirkade jag in en kvist med ett kart i flaskan, och knöt fast den i trädet. Sen fick den helt enkelt sitta kvar tills päronet var "fullvuxet". Då plockade jag ner flaskan. Klart! Senare fyllde vi flaskan med sprit så att päronet konserverades. Höll ganska länge, vill jag minnas...

Vivi: visst kan jag komma över och göra ett försök! Är väl lite ringrostig, men vi kan se om hon vill samarbeta... Kanske inte nu till helgen, men jag kanske kan ta en liten omväg på väg hem från jobbet nån kväll?

Helena sa...

Bantartant: först måste jag ha AOL-ikonen längst till vänster. Sen kommer MSN messenger. Efter det allmänna IE-sidor. Välkommen i fnoskklubben! :-)

Anonym sa...

Yay! :-) Li brukar inte samarbeta, med NAGON, sa om du kan fa nagot ur henne blir jag glad! :-)

Mark ar i Wales nasta vecka sa jag kan alla kvallar forutom Torsdagen den 15'e. Och om jag avhaller mig fran vin sa kor jag naturligtvis hem dig. (Annars gar 154'an och 157'an precis utanfor dorren om nagon av dem passerar dig?)