torsdag, mars 08, 2007

George, baby!

En gång för länge, länge sedan åkte de två blondinerna Helena och Pia ner till Göteborg för att se en av de stora idolerna, George Michael, på Scandinavium. Året var 1988 och "big hair" var det som gällde. Mycket hårspray gick åt den kvällen.

Mobiltelefoner och internet var ännu något vi inte visste nåt om. Vi hade gått igenom faser av benvärmare, öronmuffar, axelvaddar, neonfärgade plastörhängen och gubbjeans. Att köpa en ny skiva innebar att köpa en LP. Jag spelade in de flesta låtar på kassettband, för då kunde jag ju lyssna på dom i min freestyle. Vi drack Val de Loire-vin (Valle för dom invigda) på helgerna och blandade med Alvedon för då blev man ju lite fullare. Jag kunde inte tanka i sedelautomat, eftersom det inte rymdes bensin för en hundring i min lilla ärtgröna Lancia A112s tank (Grodan, jag saknar dig!!). Nicole gick man till på lördagskvällarna för dom hade 18-årsgräns - fast dom serverade bara mellanöl, och senare Statt om man lyckades komma in utan att visa leg. Sven Melander var kul. London hade man ju varit i på nån klassresa och över en helg med nån kompis. Kände sig ganska världsvan faktiskt.

I entrén sålde de t-shirtar med texten "Explore Monogamy" och jag ångrade efteråt att jag inte köpt en... för de var ju liksom lite häftiga.

Det var Faith-turnén som gällde det året. På den tiden var George ung och snygg, och nästan inte bög alls såvitt vi visste. Han tapetserade min sovrumsvägg tillsammans med Andrew Ridgeley, och ett antal planscher med Go West och John Taylor från Duran Duran.

Konserten var fantastisk - och vi åkte tillbaks hem till Karlstad andäktiga, hesa och uppspelta.

Föga anade jag då, att jag nästan 20 år senare skulle sitta i min lägenhet strax utanför London och klicka frenetiskt på min dator för att köpa biljetter - åt mig och Pia - till George Michaels invigningskonsert på nya Wembley Arena.

Den 9 juni drar den igång. Första konserten någonsin på nya Wembley, med plats för 90.000 åskådare. Historiskt ögonblick.

Han är fortfarande snygg. Och vi är fortfarande blonda. Men det mesta annat är inte sig likt längre. Fast jag tror nog att när vi väl står där och sjunger med i Careless Whisper, tittar på varann och flinar - så kommer det att kännas nästan precis likadant som det gjorde den där kvällen för länge, länge sedan.



9 kommentarer:

Anonym sa...

åh, nostalgi. härligt! :)

Anonym sa...

Näe - nu blir jag lite avundsjuk... Får brunetter inte gå på nostalgikonserter?!

Och förresten kan jag avslöja att Helena inte endast hade en svaghet för läckra popstjärnor - ishockeyhunkar gick också hem ;-) Fredrik Olausson, Helena?! Det var tider det!

Kram
Anna

Helena sa...

Ack ja... det var tider det! Jag var 16 och han var nåt år äldre och bodde i samma hyreshus, precis som alla de andra yngre FBK-spelarna innan de skaffade flickvän och villa och sånt... oj vad söt han var.

Och det vet du väl att du är välkommen på vilka konserter som helst - även om du råkar vara brunett! Vem vill du se - så fixar jag biljetter?

Anonym sa...

Roligt att du har exakt samma frisyr som då, enda skillnaden är att du är lite mer sönderblonderad nu. Känns väldigt ... 2007!

Helena sa...

Anonym: Blondes have more fun. Så är det bara! Förstår om du är avundsjuk... ;-)

Anonym sa...

Vad fina ni var! Och vilken nostalgi, med skinndrakter... Ljuva 80-tal!
/Maria (som -88 borjade hogstadiet och kopt nya snotvattade jeans och "BALL-troja" till forsta skoldagen och kande sig saaa tuff med sin uppsprejade lugg... :o))

Helena sa...

Ååååååh vad läcker du måste ha sett ut, Maria! :-) Luggen var väldigt viktig... det tog tuperingskam, en halv burk hårspray och evigheter att få till rätt volym och spret.

Ball-tröjorna minns jag väldigt väl... Jag köpte aldrig nån, men Pia hade en rosa med matchande brallor, minns jag.

Men dom snötvättade jeansen var ett måste! Och de stora plasringarna i öronen. Och en säckig handväska som hängde långt ner på låret. Och vita pumps på sommaren. Jäklar vad snygg man kände sig...

Helena sa...

PLASTringarna ska det ju vara... är nog lite trött! :-)

Apropå dressarna på bilderna så köpte vi dom på Boutique Unique i Karlstad till nyårsfesten det året. Pia hade röd kavaj och kjol, jag svart klänning. Det var fuskskinn förstås. Sen åkte vi på tredagars Kiel-kryssning utstyrslade som på fotona. Dressarna funkade så bra att vi var konstant dragna hela resan, men aldrig behövde köpa en enda drink! *suck* Håhåjaja, det var tider det...

Anonym sa...

Ni kan se en video med George Michael från 1988 års "Faith" turnén här:
http://www.youtube.com/watch?v=uIFPAA_1Wbk