onsdag, november 22, 2006

School run

Visst är det ljuvligt att tidigt på morgonen på en ledig dag väckas av ljudet av en slagborr ute på gatan? *suck* Dom har spärrat av halva gatan här utanför, och jag kan tänka mig vilket kaos det kommer att bli i eftermiddag när "the school run" drar igång...

Det ligger en skola alldeles runt hörnet, och eftersom alla föräldrar i England hämtar barnen på exakt samma tid med varsin bil kan det bli ganska kaotiskt. Jag har lärt mig att det inte är nån idé för mig att försöka få ut bilen - eller komma tillbaka och försöka parkera - mellan halv fyra och halv fem på vardagar, eftersom det då är ungefär 30 bilar som försöker klämma sig in på 6 parkeringsplatser, varav 5 redan är upptagna, typ... Tyvärr har vi som bor här inga egna parkeringar, utan för slåss om rutorna som finns tillgängliga på gatan. Normalt är det inget större problem, utom just när det är school run.

Det är svindyrt att parkera här, men kan man bevisa att man bor i området så får man köpa ett parkeringstillstånd från kommunen. Det gäller för ett helt år, och kostar bara några hundringar. Smidigt! Man får ett som gäller för den zon man bor i, så jag kan parkera var som helst inom ett visst antal kvarter. Sen kan man också köpa billiga dygnskort, som man kan ge till folk som kommer och hälsar på.

Uppdatering om utmaningen: han klarade faktiskt - mot alla odds - att klämma ner 30 pints! Efter 24 pints textade han att han var "very frmj". Jaha? Jag TROR att det betydde "very drunk". Med 10 minuter tillgodo kom det ett text "30..." och vid det laget var stavningen bortom vett och sans, så en kompis tog över och meddelade att de skulle hysta in honom i en taxi och skicka hem honom. Jag kan tänka mig vilket skick han var i... Hörde inget igår så jag antar att han... ömm... vilade...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det va som attans att han klarade av att dricka all den ölen!! :) Jag har besökt din sida ett tag nu men idag kände jag att jag skulle säga hej. Så hej! :)

Anonym sa...

Ralf Edström brukade ofta vakna av att gatan var avstängd när han bodde i Liege...Han brukade öppna fönstret och skrika..Dra åt helvete era jävlar arbetarsvin...men det hjälpte föga..

Helena sa...

Ulrika: Hej själv! Kul att du gav dig tillkänna :-)

Jodå, han klarade det... och blev 50 pund rikare på kuppen... men erkände efteråt att han nog aldrig skulle försöka sig på det igen!