måndag, november 13, 2006

Håll England rent

Varför är alla engelsmän så skräpiga? Eller är det bara jag som är petig? Det ligger drivor av skräp på gator och trottoarer och i vägkanten. Folk som t ex öppnar ett ciggpaket släpper bara omslagsplasten där de går och står. Drickburkar, tuggummin, papper, tidningar mm ligger överallt på tågstationen. (Det beror i och för sig på att det aldrig finns papperskorgar, eftersom de är rädda att terrorister ska gömma bomber i dom. Eller nåt sånt.)

Jag har sett barnvagnar, trädgårdsstolar, x antal paraplyer, bilbarnstolar, skor och allt möjligt annat liggandes på gatan. En dag låg det ett par purjolökar (jodå!) på tågperrongen. Idag gick jag strax bakom en kille som klev av trammen och genast hystade iväg en colaflaska rätt in på en gräsmatta - flaskan singlade i en båge över SOPKORGEN som stod uppställd på tramstoppet...

Varje vecka går jag och plockar saker som mina "grannar" slängt över staketet in i min trädgård. Hittills har skörden bestått av bland annat CD-skivor, bollar, papperstallrikar, skurtrasor, sugrör, äggskal, blomkrukor, plastpåsar och ett större antal McDonaldsmuggar.

Jag börjar förstå folk som blir lyriska över hur rent och fint Sverige är... kanske är det så att det är vi SVENSKAR som är rena? Själv är jag präktig nog att alltid bära med mig skräpet till närmsta papperskorg. Och så förfasar jag mig över och rynkar på näsan åt den slarviga "ungdomen av idag". Men det kanske bara beror på att jag börjar bli gammal... :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett mysterium det där att det är en sån skillnad på vart man bor. Skräpet var också en sak som jag störde mig på när jag flyttade till London. Men man kan inte skylla på bristen av papperskorgar. Normalt funtade människor tar med sig skräpet tills de hittar en papperskorg att slänga det i. Jag går alltid omkring med en handväska full i skräp när jag är i London.

Anonym sa...

Jo men vi är nog extremt pedanta!

Helena sa...

Jovisst är vi svenskar lite pedantiska... och rynkar på näsan åt andra som inte är lika präktiga! Som utlandssvensk får man vänja sig vid att saker och ting ibland skiljer sig ganska mycket från vad vi är vana vid hemifrån... men det är ju det som är charmen med det hela också!! Ens värderingar ändras och man ser saker på ett nytt sätt.