söndag, november 12, 2006

Christmas temps

Lite tröttsamt är det. Vi annonserar efter personal för julruschen - ordalydelsen är ungefär "du är en person med gedigen erfarenhet inom juvelerar- eller lyxvarubranschen, med passion för personlig kundservice och försäljning".

Lite tunnsått med såna är det.

EN bra deltidstjej har jag hittat hittills. De flesta som kommer in med sitt CV är bara sorgliga. Antingen så pratar de knappt engelska, eller så har de inte ens vett att göra ett gott första intryck. När nån kommer in och hasplar ur sig ett "hiya have you got a vacancy can I hand in my CV?" utan att ens le eller presentera sig så blir jag inte direkt sugen på att anställa dom på fläcken... De flesta har jobbat nån månad eller kanske ett år i nån butik. Jag går mer på personlighet än på tung erfarenhet - kunskaper kan man alltid lära ut, fel attityd är betydligt värre!

En indisk kille hade jobberfarenhet från "Willys Supermarket, Sweden" :-) Han tyckte tydligen inte att det var viktigt att specificera VAR i Sverige!

Två CVn - en kille och en tjej - har foton som får en att tro att de söker jobb som "pole dancers" på nån nattklubb av den oanständigare sorten.

Igår var det nog en tjej som tog priset iallafall. 16 år, med otvättat hår, tandställning och tuggummi. Jobberfarenheten bestod av två veckors prao på kontor, och så hade hon suttit barnvakt ganska mycket... Tja, vad säger man...? Pigg verkade hon ju iallafall, om ska försöka hitta nåt positivt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Personal med "det" växer tydligen inte på träd (ännu sämre i England kanske?) I alla fall så önskar jag dig lycka till med letandet!

Föresten så gillar jag din blogg. Jag brukar vara petig när det handlar om layout och val av språk, men hit vill jag liksom komma tillbaka.
/ Karoline

Anonym sa...

Ja precis! Mycket välskriven

Helena sa...

Man bugar och bockar :-)

Bantartant sa...

Hej jag heter......
Kan jag få jobba i din affär över julen, jag behöver komma hemifrån lite. Jag "spikar" english flytande:-)

Anonym sa...

Men JAG kan ju komma till London och jobba extra *S* Fast det blir iofs lång pendling till mitt vanliga jobb och hem i Värmland då...

(I mitt cv står det fö att jag jobbat på Mulberry på Harvey Nichs och hos en pärldesigner... Skulle kunna funka?)

Helena sa...

Javisst tjejer, kom och jobba hos mig!! :-) Verkar som att jag hittat rätt personer nu, men skulle gärna anställa svenskar eftersom vi har en högre arbetsmoral (i allmänhet) än engelsmännen. Man får leta lite extra här för att hitta nån som är duktig, men då är dom oftast VÄLDIGT bra i jämförelse med resten...