tisdag, juni 20, 2006

En konstig resa

Nu blir det en lång post igen, har hänt mycket de senaste dagarna! Kom hem till Värmland på onsdagen efter en smidig resa. Kalasväder hela tiden jag var där, och katten Mozart fick finna sig i att bli klämd och kramad vare sig han ville eller inte :-) .

På torsdagen var det dags för pappas begravning. Tufft var det. Men samtidigt fint att se hur många människor som hade kommit - kollegor från både Uppsala och Örebro, gamla klasskamrater, grannar, ungdomskompisar, många av mina släktingar och många från Amis sida. Var skönt att träffa farmor och mina farbröder med fruar igen, det var ju nästan ett helt år sen sist.

Det kändes lite konstigt att sitta där på första bänken som närmast anhörig. Att föreställa sig att det är min pappa som ligger där framme. Svårast var det när musiken från filmen The Mission - pappas favorit - spelades. Psalmer och gudfruktigt tal rör mig inte nåt särskilt, men den musiken representerar en tid när pappa var frisk och vi hade kontakt hyfsat ofta. Och vacker är den också, väldigt eterisk...

Kvällen tillbringade jag hemma hos mamma, blev mycket prat om gamla tider och sånt. På fredagen åkte vi ut till mitt hus i Vålberg för att titta till det och njuta av sommaren. Lunch på golfrestaurangen i Dömle först, riktigt fint var det. Sen lite shopping på Bergvik för att ladda upp med några stockar snus, ett dussin dipmix-påsar, svensk senap och lite annat av livets nödtorft som inte finns här i England...

Fredagkväll och det betyder bara en sak - pizza!! Magnus och jag åker alltid till Norrstrand och tar en stoooor flötig pizza med ett jättelass pizzasallad (varför har inget annat land pizzasallad? Hur överlever dom utan??) varje gång jag är hemma och hälsar på. Sen hem till honom, kollade gamla videos och tölade. Härligt.

Lördag = hemresa. Trodde jag. Ha. Strax bortanför Karlskoga känner jag och mamma att det luktar bränt. Stannar bilen och ett stort rökmoln pyser ut från hjulhuset. Ledtråd nummer ett : rök från en bil är aldrig ett gott tecken! Så det var bara att handla snabbt. Ringde på bärgning, och en snubbe från Karlskoga kom ut och hämtade oss och körde oss till en verkstad han kände till. Sen med hans hjälp försöka fixa en hyrbil, nåt som inte gick att uppbringa i hela stan! Inte en enda jäkla bil. Så det var bara att försöka med Kristinehamn, och där fanns det en mack som hade en Ford Focus åt oss över helgen. Problem - det är flera mil bort, och vi har ju som sagt ingen transport... Viftade med ögonfransarna åt verkstadskillen, och han ställde upp och skjutsade oss.

So far so good. Men då var ju problemet att det vid det laget var 1 1/2 timme kvar till incheckningen stängde, och över 20 mil att köra... Så jag fick ringa och försöka boka om. Inte så lätt. Inga platser kvar på Skavsta förrän på tisdagen! EN plats kvar på söndans morgonplan från Västerås. Högg den. 2400 spänn - om inte jag kan ta mig till Skavsta och boka om innan planet går, för då är det bara 600. Ööööööh jomen det var ju liksom problemet... att ta sig till flyget innan avgång. Puckon.

Så det blev till att åka tillbaks till mamma i Deje... en extra bonusnatt så att säga. Vi stannade på vägen och köpte flintastek och lite annat, och grillade i trädgården. Skitmysigt!

Nästa problem... jag kommer att landa på Luton, och bilen står på parkeringen på Stansted... Men det löste sig smidigt - jag var inne på nätet som hastigast, och A som jag chattat med ett tag var online. Han bor strax utanför Luton... *Helena lägger an värsta flörtoffensiven* "Nåt särskilt för dig imorrn...?"

På söndan klev vi upp klockan 5 och slängde oss iväg. Smidig resa, inga problem alls. Gott om tid och bilen gick som kulan. Flyget gick i tid, och jag hamnade bredvid ett trevligt par som skulle på minisemester i London, de frågade en massa om affärer, pubar och sånt. På Luton stod A och väntade och jag fick skjuts av honom ända till Stansted. En sann gentleman.

Så jag kom hem nästan ett dygn senare än planerat, men hur det nu var så blev det ju ganska bra ändå... Fast jäkla dyrt med alla merkostnader. Mamma hämtade bilen igår, och det var bara bromsklossarna. Sen hade hon besiktning i Karlskoga på eftermiddan, så det blev avklarat också. Är det inte lite knepigt att de inte hade några tider i Karlstad förrän i augusti, men att det fanns EN kvar i Karlskoga...? Och den bokade vi INNAN vi fick fel på bilen utanför... Karlskoga. Makes you wonder.

Nu blir det fotboll på TV. Fånig som jag är står jag upp och sjunger Du gamla, du fria... och studsar sen upp igen för att klämma i med God Save The Queen. Kluven? Javisst. Men Sverige är ju dom jag håller på - naturligtvis.

Inga kommentarer: