onsdag, juli 27, 2005

Semester

Nu är det bara några dagar kvar till semestern... Jobbar t o m lördag, sen har jag två härliga veckor ledigt. Mamma kommer hit på tisdag för att spana in Croydon och nya lägenheten, sen bär det av "hem" till Sverige på onsdag. Hoppas hinna med att träffa så många som möjligt av er! Längtar efter filmjölk och Mozart (kissen). Jag stannar en vecka hemma hos mamma, sen bär det av tillbaka till England för några dagars slappande.

Tyvärr är 2 veckor standard för sommarsemester i England. Vi svenskar vet inte hur bra vi har det, när vi kan ta 4 - 5 veckor i sträck... Det skulle aldrig tillåtas här! I England får man ta 1 vecka på våren, 2 på sommaren och 1 på hösten. Sedan strödagar om man har några kvar. Semesterdagarna kan variera beroende på företaget du jobbar på och hur generösa dom är. Jag har 23 dagar och det är ganska normalt. 20 är vanligt, vilket i min åsikt är alldeles för lite! Jag brukar spara några dagar så jag kan ta ledigt om någon kommer hit och hälsar på. Det brukar lösa sig efersom jag gör en hel del övertid, och brukar kunna ta ut en "lieu day" (kompdag) när det behövs. Som chef i handeln får man inte betalt för övertid, och det blir en del timmar efter hand!! Så det gäller att stå på sig och kräva tillbaks en dag då och då.

Nu gäller det bara att hitta en marsvinsvakt... Har inte fått tag på Stella, min fd kollega från House of Fraser som brukar ta hand om Snoddas. Men Damon har erbjudit sig att se efter honom, så det går förhoppningsvis bra! Vi ska ses till helgen igen... (Helena vill att det ska vara lördag NU!!)

Inga kommentarer: