måndag, februari 02, 2009

Walking in a winter wonderland

Engelsmännen har helt enkelt inte kopplat det här med snö. Att den kan dyka upp ibland under vinterhalvåret.

Idag blir det inget jobb. Det har nog kommit en 10 - 12 centimeter sisådär. En normal dos i Sverige. Det går inte att ta sig in till butikerna. 3 av dom får hålla stängt idag eftersom ingen i personalen tagit sig dit. Tågen går sporadisk med grova förseningar, bussarna och tunnelbanan är inställda, går inte att få tag i en taxi nånstans. Skolorna är stängda. Och köra vågar man f-n inte eftersom engelsmännen är livsfarliga så fort temperaturen drar sig neråt nollan.

På tv pratar dom - och förundrar sig över - om hur det kan komma sig att man klarar det här med snö på andra ställen som t ex Sverige och Alaska... På den engelska motsvarigheten till Godmorgon visar dom foton av blöta tufsiga kollegor som GÅTT till jobbet - i SNÖN! Och sen har dom snöbollskrig inne i studion, som små uppspelta barn. Mina kollegor frågar hur i hela friden vi bär oss åt i gamla Svedala, hur tar vi oss till jobbet på vintern osv. Man ler överseende och försöker förklara på ett ungefär hur det känns när man står med snö upp till knäna och försöker skotta fram en insnöad bil klockan åtta en mörk, kall Januarimorgon... men de bara skakar på huvudet och säger att vi är galna.

Oh well. Själv kryper jag upp i soffan med katten och en stor mugg te, och njuter av att inte behöver leka viking idag.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha blir de verkligen så handikappade när snön kommer? I Sverige tycker jag mig märka om att det krävs lite grann för omställningen. Både människor och trafiken blir lite senare än vanligt när första snön kommer, men sen rullar det på som vanligt igen.

Såg att du äter LCHF också. Det gör jag och min sambo också sen i augusti. Hur gör du med recept? Har du någon hemsida eller bok du tar ifrån eller hittar ni på eget?

Helena sa...

Hej Emma, jo det är verkligen illa ställt idag! Fast å andra sidan har det inte kommit så här mycket snö sedan 1991... Men jag bara garvar åt det hela.

Recept, hmmm... Jag brukar experimentera ganska vilt i köket även i vanliga fall, så för det mesta totar jag ihop nåt utefter vad vi har i kylen och frysen. T ex upptäckte vi att det är toppengott att skicka in en bit lax i ugnen och sen låta en bit brieost smälta bredvid de sista 15 minuterna. Mums!

Men mycket inspiration får jag från Kolhydrater iFokus, har provat en del recept därifrån. Tyvärr kan jag inte få hitskickat de svenska LCHF-böckerna, eftersom förlagen inte fraktar utanför Norden. Men jag beställde den nya kokboken (Annika och Airam) till mamma i Sverige och hon älskar den!

Hur mår ni på LCHF-kosten? Vi tycker det är toppen, har båda gått ner 6/7 kg sen i november, mage, knän och leder mår bättre och Andy har inte haft nån migrän.

Anonym sa...

Sv: Jag lånade några böcker på biblan och kollar mycket på Kolhydrater i Fokus. Vi mår också mycket bättre. Gå ner i vikt och i midjan. Han lite mer än mig. Troligtvis för att jag äter för lite fett och kanske unnar mig någon brieost för mycket. Vi tillåter även choklad om det är över 75% (oftast tar vi 86%) Dumt. Den förstör nog en hel del.

Det är lite små jobbigt att han har gått ner mer än mig. Jag har gått ner, men sen har det stannat upp lite. Måste skärpa mig med brieosten och chokladens. Har kommit igång med träning igen, och hoppas att den ska hjälpa lite. Hur strikt kör ni? Vi har satt en gräns på 5 g kolhydrater per 100 g råvara.

Helena sa...

Statistiskt verkar det vara så att männen går ner snabbare än kvinnorna! Det påverkar säkert också att vi tjejer har en tendens att "jojo-banta" hela livet, vilken gör att kroppen blir otrygg och inte gärna vill släppa på fettet med en gång. Fast liiite orättvist är det ju faktiskt! ;-) Men jag ser det här långsiktigt, min kropp älskar den här kosten och jag tänker fortsätta äta så här oavsett viktkurva.

Andy äter ett par rutor mörk choklad och en kopp latte varje kväll, men det verkar inte påverka honom alls. Jag är mycket striktare. Brie brukar vi också äta, prova att skicka in den i ugnen ca 15 min med en bit lax, mums!

Vi håller oss också till mat med mindre än 5g per 100g. Andy brukar nog ligga på 25-30 gram per dag, medan jag håller mig under 10-15 för det mesta.

Tränar gör vi inte, mer än att jag brukar promenera till tågstationen varje dag, ca 20 minuter, och han har ett aktivt jobb där han kånkar och bär, klättrar upp på lastbilsflak osv.

Anonym sa...

Hej igen =) Jo lite fuskigt är det ju där, men jag tänker som du också. Kroppen mår riktigt bra av det här, så jag kommer absolut fortsätta äta så här.

Att träna sägs inte vara ett måste förutom den vardagliga "träningen". Jag tränar ju till största delen för att jag tycker det är kul, men sen tror jag att det kan ha en liten effekt också eftersom man gör av med energi, så kanske min kropp fattar lite bättre att den ska använda fettet till det =P

Tack för tipset med brie och laxen där. Måste absolut provas =)