söndag, oktober 29, 2006

Fem om dan

När jag kom hem efter Sverigeresan kände jag mig allmänt plufsig och överäten efter alla mastiga middagar. Ett par dagar senare var jag ute och handlade och såg som vanligt reklamen för "5 a day" - alltså ät fem portioner frukt och grönt om dagen. Tänkte att jag skulle testa ett tag... nu har jag ju aldrig varit känd för att äta några mängder av grönsaker, men frukt gillar jag ju! Nu kan jag inte hejda mig... det har blivit en vana och jag mår faktiskt riktigt bra av det. (Förutom hosta och trötthet och lite andra allmänna åkommor ha ha)

Frukosten brukar bli ett glas tomatjuice, en fullkornsskiva med sallad, ost eller skinka och soltorkade tomater, samt en fettsnål yoghurt med mammas supernyttiga hemlagade flingblandning.

Till lunch - istället för att köpa nåt ute som jag brukar - tar jag med mig två smörgåsar med magert pålägg och en bytta med färskt frukt och grönt, t ex körsbärstomater, rädisor, champinjoner, paprika och vindruvor.

Midagen ser ut ungefär så här, beroende på entusiasm, ekonomi - och om jag överhuvudtaget orkar bry mig att laga till nåt:


Lunch söndag - stekt kycklinglever med tomatröra, broccoli och grönsallad


Middag lördag - wok på lövbiff, nudlar, blandade grönsaker och sweet chillisås


Middag fredag - ugnsstekt laxkotlett med chamnpinjoner, citron, soya och färsk timjan, samt gröna bönor

Det är verkligen inte likt mig... men nu märker jag att jag riktigt längtar efter mina grönsaker... och konstigt nog är jag inte det minsta sugen på saker som chips och sötsaker... How weird!

För dig som är nyfiken så räknas 80 gram frukt eller grönt som en portion. Det är ungefär 2 nävar broccoli, 4 bitar soltorkad tomat, 1 banan/äpple/päron, 7 körsbärstomater eller 1 majskolv. Läs mer på den här sidan

Inga kommentarer: