onsdag, oktober 18, 2006

Blodprov

Idag (klockan sju på morgonen!) tog jag mig i kragen och knallade tillbaks till vårt Walk-In Centre för att ta blodprov, som dom bad mig förra veckan. Isch. Jag var tvungen att fasta i tolv timmar innan, så det blev ingen nattmacka eller annat igår kväll, och ingen frukost. Och dessutom är jag ingen större vän av nålar. Så länge jag slipper se dom sticka mig går det hyfsat. Men sköterskan var väldigt duktig och försiktig, så det gick bra. Hela 5 provrör sög de ur mig, och nu ska dom kolla diabetes och kolesterol och körtelfeber och jag vet inte allt vad det var. Som sköterskan i fredags uttryckte det - "you need a full M.O.T!!" (engelsk bilbesiktning) Om en vecka ska jag få resultaten.

Sen stegade jag iväg och registrerade mig hos en GP också, så nån ska kunna behandla mig! En GP (General Practitioner) är en allmänläkare, typ husläkare. Här måste man registrera sig hos en speciell, beroende på var man bor och var dom har plats för nya patienter. Jag fick några tips av sköterskan i fredags, och det visade sig gå bra där. Fast receptionisten stirrade blankt på mig när jag försökte förklara att jag faktiskt varit i England i fyra år utan att behöva gå till doktorn... "Jamen var har du varit registrerad förut??" "Umm... det har jag inte..."

Så nu blir det obligatorisk allmän hälsokoll den 30e, men jag ska gå dit på drop-in när jag fått provresultaten från Walk-In Centret. Lite omständligt, men det är bara nu i början... i fortsättningen går jag direkt till doktorn.

Under tiden tar jag tacksamt emot alla huskurer mot rethosta som ni kan erbjuda!

3 kommentarer:

Bantartant sa...

Den enda huskuren jag kommer på är ingefärs uppkok. RIven ingefära som får dra i hett vatten, honung i och drick... du kan säkert googla det för närmare instruktioner...
kan förhoppningsvis vara värt att försöka i alla fall.. om du står ut med ingefärasmaken... jag älskar ingefära!!!

Helena sa...

Ja det där med ingefära verkar vara populärt! En indisk tjej i min personal rekommenderade en indisk huskur - 1/4 tsk gurkmeja, 1 tsk riven ingefära och rejält med pressad citron... häll kokande vatten på och drick. Jag kanske skulle häva i lite honung också och göra en riktig häxbrygd? :-)

Anonym sa...

Jag vet inte om det funkar mot hosta, men hett vatten med en skiva citron ar underbart gott.