tisdag, september 05, 2006

Där skulle man bo...

Ibland brukar jag underhålla mig själv genom att studera brittiska kartor. Upphör aldrig att förvånas av alla underliga ortsnamn och hur dom kan tänkas ha uppstått. Vad sägs t ex om:

- Pratt´s Bottom (på vägen mellan Croydon och Essex)
- Frenchbeer (hick!)
- Dog Village
- Inkpen (där har jag faktiskt varit! Det var så litet att det sprang fasaner över huvudgatan...)
- Tintinhull
- Petworth (är husdjuren värda extra mycket där?)
- Upper och Lower Dicker (dom låter ju rent oanständiga...)

Sen har vi dom som bara är roliga att uttala i största allmänhet, som t ex Bratton Fleming, Uffculme, Little Shoddlesdean och Nempnett Thrubwell. Prova att rulla dom över tungan får ni se!

Och sen har vi hedersomnämnande för kategorin "fullkomligt obegripliga". Denna kategori innefattar huvudsakligen orter i Wales och Skottland. Här finns bl a:

- Blaengwrach
- Cefn-coed-y-cymmer
- Llansantffraed
- Tighnabruaich (den vet jag iallafall hur den uttalas - Tinnabrook. En av dom vackraste platser jag varit på)
- Portnaluchaig
- Ault a´chruinn

Och till sist en av mina favoriter för tillfället - Rest and be thankful. Mår man bra om man bor där? Låter inte som om dom har nåt uteliv att tala om iallafall...

Ja, jag vet... jag är lättroad...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte att förglömma Skafta-Vrövlum... /M

Anonym sa...

Blev tvungen att fnissa lite. Härliga namn! :)