tisdag, augusti 02, 2011

Svenska kunder

Jag älskar mitt jobb. Tröttnar aldrig på det. Men ibland blir jag väldigt trött på kunder, det måste jag erkänna. Klockan är bara 11 på förmiddan, och jag har redan haft 3 stycken som har fått mig att slita mitt hår...

Är det för mycket begärt att man kanske använder hjärnan en liten tiny bit när man shoppar online? Att man t ex avvaktar ett mail som talar om hur mycket frakten blir på de varor man köpt, och inte bestämmer sig för att "gissa" ett belopp och betala in det? Eller att man kanske inte svarar på betalninginfomailet för att fråga efter betalningsinfon? Eller att kunden som får ett mail där det står att vi har betalat ut ett belopp och att de ska logga in på kontot för att godkänna mottagandet, kanske själv fixar att göra detta utan att vi måste påminna dem och sedan hålla handen för att de inte klarar av att klicka på en länk?

Och hur kommer det sig att alla dessa kunder är svenskar? Engelsmän och andra nationaliteter har givetvis sina problem också, men ingen annanstans har jag så mycket strul och krångel och konstiga frågor som från just svenskarna.

Andra nationaliteter köper en vara, loggar sedan in på PayPal och betalar varan inom fem minuter. Jag packar, postar, lämnar feedback, mailar att varan är på g. Och sen väntar de tills den dyker upp. Och då lämnar de feedback. Affär avklarad.

Svenskarna mailar innan för att fråga om vi samfraktar. Ja, det står i annonsen. De frågar sen om det tar extra tid från England. Ja, det står i annonsen. Sen frågar de om den finns i grönt istället. Nej, det gör den inte. Sen köper de varan. Vi skickar betalningsinfo. Tre dar senare köper de en annan vara. Vi summerar och skickar ny betalningsinfo, betalning inom fem dagar tack. Åtta dagar senare skickar vi ut en påminnelse. Fyra dagar senare skickar vi ut en ny påminnelse.

Då betalar de. Sen mailar de för att tala om att de har betalat och att de tyvärr inte kunde tidigare för de har
A. varit bortresta (really?? 10 minuter efter att du köpte varan åkte du bort i tre veckor?)
B. haft åsknedslag och datorn pajade
C. fått kontot hackat och datorn pajade
D. en faster har varit väldigt sjuk
E. de själva har varit väldigt sjuka (lustigt nog har de varit pigga nog att handla från minst 10 andra säljare på nätet under tiden)
F. internetbanken strular (detta problem varar tydligen normalt i minst två veckor)
G. de har tappat bort originalmailet med betalningsinfon (errm du har fått FYRA vid det här laget, darling) eller
H. all of the above.

Vid detta tillfälle brukar de också meddela att de vill ha varan skickad till sin pojkväns/mammas/kompis adress så kan jag vara så snäll och ändra? Visst, jag skriver ut nya etiketter, no problem.

Dessutom brukar de också passa på att informera mig om att jag ska packa väl och att jag ska lämna feedback när affären är klar. Nähä?? Tänk, registrerat företag och 3600 positiva feedback hittills, och de små bitarna hade jag väl aldrig kommit på själv. Vilken tur att de "utbildar" mig...

Jag mailar tillbaka och tackar för betalningen. Då mailar de för att tacka för mailet och så önskar de en trevlig helg. Jag önskar också trevlig helg. Packar varan, postar den och mailar att den postats, i mailet står också "räkna med ca en veckas leveranstid". Då mailar de och frågar hur länge det kan ta på ett ungefär.

Fyra dagar senare får jag ett mail där de talar om att de fått varan och att de nu ska lämna feedback. Och sen lämnar de feedback. Och så får jag maila och tacka för feedbacken. Och då mailar de för att tacka för mailet och önska trevlig helg igen.

Och vid det laget känns det nästan som jag har förtjänat mina 23 kronor i vinst eller vad det nu blev...

Suuuuuuck.

Låter jag lite cynisk? Nädå. Jag älskar er, svenskar. Egentligen. Men ibland är ni lite jobbiga :)

Inga kommentarer: