fredag, december 05, 2008

Körkort

20 dagar kvar till jul, och stressen ökar. Alla 4 tillfälliga butikerna är öppna, med ett minimum av personal eftersom ägarna vill spara pengar. Hur täcker man 7 dagar öppet 9 - 20 med två personer? När dom inte har en toalett i närheten, och inte kan lämna varorna? *suck*

Andy har hastigt och lustigt blivit av med jobbet. Han har ju det sensate året jobbat för ett företag som levererar badrumsinredningar till byggarbetsplatser. Och nu har alla slutat bygga nya hus, eftersom ingen har råd att köpa. För två veckor sen kallade dom in all personal till möte och berättade att företaget var nära att gå under. En vecka senare blev de uppsagda med en veckas lön. Så snabbt går det här. Så alla ni i Sverige som gnäller att ni har det så svårt, som får varsel och fackföreningsdiskussioner och tre månaders lön och full a-kassa - ni kan sluta klaga nu.

Nog för att min lön är okay, men den täcker inte allt. Vi behöver två inkomster. Andy har anmält sig till en intensivutbildning (en vecka) för att ta körkort för tyngre lastbil (han har kört lätt lastbil fram till nu). Just nu finns det mycket fler jobb för dem som har den klassen, och färre som konkurrerar om jobben. Teoriprovet är den 18e, och när han klarat det är det dags för övningskörning. Så förhoppningsvis ska han kunna få ett vettigt jobb nån gång efter nyår. Tills dess får vi hanka oss fram med "inhoppardagar" med en agentur som har kört åt förut.

Min snälla farmor, som förresten precis har fyllt 85 år (!), gav mig pengar till jul. Och det kunde inte ha kommit lägligare! Nu kan vi iallafall fira en trevlig jul som vi hoppats. Vi stannar hemma eftersom jag bara har ett par dagar ledigt, men vi får hit både styvsonen L och Andys föräldrar på annandagen och dom stannar några dagar. Jag har redan hotat med att jag inte kommer att laga mat!

Inga kommentarer: