söndag, augusti 19, 2007

Flyttstädning

Nu börjar det röra på sig! Igår hämtade vi nycklarna till vårt nya hus och imorrn åker vi till Sverige för en veckas semester. När vi kommer hem igen flyttar vi direkt. Vi har fem lediga dagar på oss att få alla grejer över till Staines och städa ur lägenheten.

Som tur är har de städat huset ganska väl. Alla andra gånger jag har flyttat i England har jag fått städa ur min gamla lägenhet, och sen städa ur den nya eftersom det alltid är snuskigt och ostädat. En gång var det så illa att det tog mig en och en halv vecka att få lägenheten beboelig. Alla strömbrytare var brunsvarta med smuts, bakom dörren i vardagsrummet var den röda heltäckningsmattan alldeles grå av damm, badrummet var fuktigt och skitigt och luktade skumt, ugnen hade åratal av fettavlagringar och matrester osv osv. Folk är helt enkelt inte så noga här. Ett svep med dammsugaren och en snabb avtorkning av diskbänken = flyttstädning. Jag skulle aldrig kunna med att lämna ett ställe i det skicket. Och jag är inte nån pedant direkt!

Huset är möblerat, och just nu funderar vi på vilka grejer vi ska använda och vilka vi ska lagra. Möblerna är ganska vettiga, och det mesta passar med mina grejer.

Sverigeresan ska bli rolig, jag ser fram emot att få visa Andy Sverige och han ser fram emot att träffa mamma och alla andra. Vi tar en sväng till Uppsala för att träffa Anna och hennes familj, och då får han ju se var jag tillbringade de första åtta åren av mitt liv också... Sen blir det stugan, träffas farmor och mina farbröder, träffa Magnus... och Pia... och hjälpa mamma lite... och så har jag äntligen fått till ett möte med advokaten och pappas fru. Förhoppningsvis kan vi få till ett avslut och ett arvskifte snart. Det drar ut på tiden, och det irriterar mig eftersom jag inte har gjort nånting för att komplicera det hela. Jag överklagade varken testamentet, bodelningen eller bouppteckningen... trots att de skrivit bort så mycket de kunde av min lott. Jag kunde ställt till med en hel del oreda, men det är inte min stil. Men just nu skulle vi verkligen kunna ha nytta av de där extra pengarna...

Vet inte om jag hinner blogga medan vi är i Sverige, men jag lovar att uppdatera så fort jag kan!

1 kommentar:

Anonym sa...

hejhej! Fösta gången jag kikar in i den här bloggen :o)...Intressant! Det måse vara roligt att bo i England? Hur länge har du bott där?