onsdag, november 15, 2006

Ett par extra

Nu tror jag att jag fått ordning på julpersonalen. Regionschefen tyckte det var lagom att anställa två extratjejer/killar. Jag har anställt fyra... Oh well! Jag skyller på att jag alltid kan låna ut nån till andra butiker om dom har för dåligt med folk. Vi har butiker både i Richmond och Twickenham, som ligger "runt hörnet" med Londonmått mätt, och jag vet att de har svårt att hitta folk just nu.

En tjej högg jag när hon var inne i butiken och handlade med sin mamma... hon kommenterade att hon skulle kunna tillbringa hela dagarna i vår butik eftersom vi har så mycket snygga smycken. Och jag svarade rappt "well, why don´t you??" Hon kom tillbaks på intervju ett par dagar senare och det visade sig att hon hade en hel del erfarenhet från butiksarbete. Jättetrevlig dessutom. H får bli heltidaren jag behöver, men tyvärr ska hon på semester två veckor så det blir bara ett par dagars introduktion nu och sen kommer hon in i december.

Därför blir det också en yngre förmåga som börjar nästa vecka och får göra ungefär fyra dar i veckan hos mig, och kan lånas ut en - två dar i veckan till andra butiker lite längre fram. CA är lite oerfaren men verkar ha rätt inställning.

Sen en lite äldre tjej, CH som kan göra tre dar... många års erfarenhet och superintresserad av stenar och smycken. Hon blir kanon, det vet jag redan. Hon kommer också i början av december.

Och till sist - thank God! - min lilla raring Sofia. Min före detta weekend supervisor från Mexx, en av mina favorittjejer. Hon pluggar i Spanien just nu, men kommer hem strax före jul och kan ge oss den där extra pushen sista veckan.

So far, so good... Kanske har jag tagit i lite för mycket, men jag vet hur det är att vara mitt i den hysteriska julförsäljningen och inte få tillräckligt med personaltimmar på grund av företagets missriktade snålhet (Läs: Mexx förra året t ex) Och eftersom jag har en chef som har svårt att säga nej så tänker jag utnyttja det till max den här gången. :-) Så länge jag kan backa upp det med bra försäljningssiffror så vet jag att de inte kommer att klaga...

3 kommentarer:

Anonym sa...

U go girl :-)

Anonym sa...

Hur länge har du bott i UK? O hur stor är butiken? Verkar ju enorm...

Helena sa...

Har varit här i drygt fyra år nu... Och butiken är faktiskt pytteliten! Det är som att jobba i en guldfisksål ungefär. Jag har normalt fyra tjejer, men eftersom öppettiderna blir mycket längre och omsättningen i princip sexdubblas veckorna före jul, behövs det rejält med förstärkning...

Det är lite skillnad här jämfört med Sverige också... det är inte så dyrt att ha anställda (inga arbetsgivaravgifter osv), så butikerna tenderar att vara mer välbemannade än hemma.