torsdag, augusti 18, 2005

Körkort

Mitt svenska körkort går ut i september, och efter lite övervägande har jag bestämt mig för att byta ut det mot ett engelskt istället för att förnya det svenska. Som tur är behöver man inte köra upp eller nåt sånt - så länge man har ett EU-körkort kan man byta det mot ett brittiskt. Fördelen med att köra med ett svenskt är att de inte har rätt att ta det ifrån dig om du t ex åker fast för fortkörning... nackdelen är att du inte bara får böter utan åker upp i rätten direkt! Och det känns lite kul att skaffa ett engelskt på nåt vis.

Så idag var jag iväg till posten och fyllde i alla papper. Ett ansöknings- formulär, ett passfoto och en avgift på ungefär 520 kronor får man sända in - plus BÅDE gamla körkortet och passet (för att bevisa att jag är jag)! Ungefär tre veckor ska det ta att få tillbaka passet tillsammans med det nya engelska körkortet. Lite läskigt att vara utan identifikationshandlingar så länge... Hemma i Sverige skulle jag ju inte ens kunna handla på mitt kort utan ID! Och resa utomlands blir det inget med de närmsta veckorna, ha ha. Oh well - hade ju inte planerat det ändå. :-)

Inga kommentarer: